در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی مسیری بپردازیم که امروزه خودش تبدیل به یک مقصد
درباره پل ورسک
پل ورسک که قدیمیترین و بزرگترین پل راهآهن کشور است در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل دارای ارتفاعی بیش از ۱۱۰ متر است و از این نظر شرایط بسیار ویژه و منحصربهفردی دارد.
پل ورسک راه ارتباطی دو کوه صعبالعبور در منطقه است و طولی در حدود ۷۳ متر نیز دارد. ساخت و شروع به کار این پل به دوران پهلوی اول و سال ۱۳۱۵ باز میگردد. در آن زمان چیزی حدود ۲۶ میلیون ریال برای ساخت این پل هزینه صرف شده است، چیزی که اگر بخواهیم آن را با قیمتهای امروزی تطبیق بدهیم بیش از ۵۰ میلیارد تومان خواهد شد!
هزینه ساخت این پل از مالیات به دست آمده پرداخت شده است و هنوز هم قوت و استحکام خود را حفظ کرده است. این پل هنوز هم روزی چند بار محل رفت و آمد قطارهای تهران- ساری و همچنین تهران-گرگان است.
در سال ۱۳۵۶
این پل نقش بسیار زیادی در انتقال کمک به اتحاد جماهیر شوری داشت و به همین دلیل نیز در سال ۱۳۲۴ بود که نام پل پیروزی نیز با پیشنهاد وزارت راه آن زمان برای این پل انتخاب شد.
در طی جنگ جهانی دوم از طرف هیتلر به رضاشاه نامهای فرستاده میشود مبنی بر اینکه هر چه سریعتر پل ورسک و تمامی پلها و تونلهای مسیر راهآهن سراسری را نابود کند. رضاشاه نیز در پاسخ به او علاوه بر اعلام بیطرفی خود به او اعلام کرد که به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که به خاک کشور ایران پا بگذارد.
امروزه پل ورسک به عنوان یک سند تاریخی و البته
این پل در روزهای بارانی غرق در مه و بوی باران است و به راحتی میتواند روح شما را شستوشو دهد. معمولاً مسافرانی که برای بازدید از این پل به این منطقه سفر میکنند ساعتها مشغول
ساخت پل ورسک
داستان از اینجا شروع که در سال ۱۳۰۵ در مجلس شورای ملی صحبت از راهکار و مسیری بود که با کمک آن بتوان دسترسیای میان شمال و جنوب ایران شکل داد.
در این مجلس طرح احداث راهآهن سراسری ایران به تصویب رسید و برای آن هم از نیروهای خارجی کمک گرفته شد. اجرای این طرح بر عهده شرکتی دانمارکی به عنوان کامپساکس قرار گرفت. گروه سازنده این پل همگی از مهندسان خبره و متخصص بودند و برای ساخت آن تضمینی ۷۰ ساله دادهاند.
در فرآیند ساخت راهآهن تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه راهآهن احداث شده باید از روستای عباسآباد یا همان ورسک نیز بگذرد. در نتیجه نقش این پل در ساخت راهآهن ایران در آن دوره از اهمیت بالایی برخوردار بود.
در هنگام ساخت پل ورسک برای آنکه بتوان شرایط مناسبی را برای عبور قطار فراهم کرد مسافتی در حدود ۱۱ کیلومتر بعد از روستای ورسک به صورت سه پله و روی دامنه کوه احداث شد. این کار باعث میشد که شیب بالای منطقه بشکند و رفت و آمد از آن راحتتر باشد.
امروزه ساخت این مسیر با نامهای سه پله و یا سه خط طلا نیز شهرت دارد. سه خط طلا در واقع در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک قرار دارد و به کم کردن شیب و البته افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها کمک میکند.
یکی دیگر از اقداماتی که در رابطه با پل ورسک صورت گرفت احداث تونلی بود که در زیر رودخانه ورسک قرار دارد. این کار باعث شد که از صدمات احتمالی طغیان
باید گفت که برای ساخت پل ورسک از ملات سیمان و شن شسته شده و همچنین آجر استفاده شده است. این پل دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و همانطور که گفته شد ۱۱۰ متر ارتفاع است، به همین دلیل میتوان گفت که مجموعاً حجم این پل چیزی حدود ۴۵۰۰ مترمکعب است.
این پل به عنوان یکی از پلهای استراتژیک ایرانی در میان سایر مناطق مشابه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل نیز به ثبت تاریخی ملی دست یافته است.
اقامت در پل ورسک
وقتی تصمیم به بازدید از پل
توصیه ما این است که قبل از رفتن به این منطقه حتماً هم از وجود هتل و خانه اطمینان خاطر حاصل کنید و پیشاپیش آنها را رزرو نمایید و هم آنکه با بررسی شرایط راهها و آبوهوای موجود در این منطقه از امنیت و شرایط مساعد آن برای سفر خود مطمئن شوید.
13ﭼﯿﺰ از اندک مواردی ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ (Japan ﮊﺍﭘﻦ) ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﯿﺪ .